News for French-speaking members

Gabriel Eckert of the HES-SO has shared the following:

Le réseau PEnSERA2 (regroupant des conseillers et conseillères pédagogiques de l’enseignement supérieur en Rhône-Alpes-Auvergne) organise du 24 au 26 novembre 2021 les 3èmes journées nationales pour le développement professionnel continu des accompagnatrices et accompagnateurs pédagogiques dans l’enseignement supérieur. Cette rencontre aura lieu à Autrans (Vercors, proximité de Grenoble) et est également ouverte aux conseillers et conseillères pédagogiques de Suisse. Elle aura pour thème « Définir, développer et enrichir les postures des accompagnatrices et accompagnateurs pédagogiques » et constitue une belle occasion de se retrouver entre conseillers et conseillères pédagogiques francophones. Le descriptif est accessible à la page https://jn-pensera2.sciencesconf.org/ . Une pré-inscription est conseillée avant le 27 juillet (il semble qu’il y a déjà une ruée de personnes intéressées !).

Digital Education Specialist (EPFL)

“Excellence in Africa” is a new program launched by EPFL, designed to have a lasting impact in Africa:
– By creating a solid ground for research excellence and innovation through a network of highly qualified young professors based in Africa;
– By anchoring the collaboration within the African partner institutions;
– By increasing the visibility of EPFL and Switzerland in Africa, to attract talent and conduct quality research;
– By supporting the digital transformation of Africa.

The program is based on three pillars: (1) development of junior African Faculty through joint research projects with EFPL professors, (2) tutoring of 100 PhD students enrolled in African universities and, (3) Digital Education. https://recruiting.epfl.ch/Vacancies/1848/Description/2

Call for Abstracts ICED 2022

  Call for abstracts for the ICED 2022 Conference May 31 – June 3, 2022
Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus, Denmark  
Theme: Sustainable Educational Development
  The United Nations’ 17 Sustainable Development Goals that were adopted in 2015 address challenges related to the climate crisis and environmental challenges, to poverty, health and hunger and to increased equalities. Apart from being one of the goals in its own right, education (goal 4) plays a pivotal role if the 17 goals for a sustainable future shall be achieved. This includes educational developers in higher education who have a particular responsibility for educating the researchers, professionals, experts etc. to increase our understanding of challenges and propose solutions to move the goals forward and the cultural, political and other conditions that can make it possible…. Read more  

Job Openings at EPFL

The Teaching Support Centre at the École polytechnique fédérale de Lausanne is recruiting 2 PEDAGOGICAL ADVISORS.

The new team members will support teachers to develop their practice through course evaluations, coaching, and workshops.

PositionEnglishFrench
50-60% CDIhttps://recruiting.epfl.ch/Vacancies/1798/Description/3https://recruiting.epfl.ch/Vacancies/1798/Description/2
100% CDD (1 an : renewable)https://recruiting.epfl.ch/Vacancies/1798/Description/3https://recruiting.epfl.ch/Vacancies/1798/Description/2

Note: Applications are welcome in French or English; deadline May 18 2021.

Einladung zur Online-Veranstaltung: Koordination hochschuldidaktischer Weiterbildungsangebote 27. Mai 2021

Arbeitsgruppe Hochschuldidaktik / Kammer Pädagogische Hochschulen (swissuniversities)
Einladung zur Online-Veranstaltung


Koordination hochschuldidaktischer Weiterbildungsangebote
Donnerstag 27. Mai 2021 (15-18 Uhr)
Die Teilnahme ist kostenlos, Anmeldung an hochschuldidaktik@phlu.ch (Zoom-Link wird zugestellt).

Das Thema
Die meisten Schweizer Hochschulen bieten hochschuldidaktische Weiterbildungen an, die von einzelnen Kursen bis zu Zertifikatsprogrammen reichen. Gerade letztere sind nicht zuletzt für akademische Laufbahnen relevant, werden doch inzwischen solche Qualifizierungsausweise in akademischen Auswahlprozessen vermehrt berücksichtigt. Obwohl es kaum überregionale Absprachen zur Konzipierung solcher Angebote gibt (sehr wohl aber Formen der Zusammenarbeit), zeigt sich ein gewisser Konsens über inhaltliche Kernelemente, die durch Fachgesellschaften und den Austausch in hochschuldidaktischen Netzwerken mitgeprägt sind. In Deutschland demgegenüber haben sich in einigen Bundesländern koordinierte Weiterbildungsangebote etabliert, die zu einem bundeslandweiten Zertifikat führen (beispielsweise Baden-Württemberg-Zertifikat für Hochschuldidaktik oder Sächsisches Hochschuldidaktik-Zertifikat).

Die Veranstaltung
Die Veranstaltung fragt nach Bedingungen und Erfolgsfaktoren von Koordinationsprojekten im Bereich der hochschuldidaktischen Weiterbildungen, präsentiert ausgewählte Beispiele und lädt damit ein zu einem Gedankenexperiment: Möglichkeiten der Koordination hochschuldidaktischer Weiterbildungsangebote in der Schweiz mit ihren Sprachregionen und Hochschultypen. Damit sind Fragen verbunden nach den Inhalten und Formaten hochschuldidaktischer Qualifizierung, ihrem Bezug zu Lehrprofil und -kultur einer Einzelhochschule und zu disziplinären Traditionen, des Weiteren Fragen nach gegenseitiger Anerkennung, gemeinsamen Leitvorstellungen und Potentialen von Kooperationen (u.a. Chancen für Hochschulen ohne hochschuldidaktische Arbeitseinheit). Im Hintergrund stehen aber auch Fragen nach der Bedeutung der hochschuldidaktischen Kompetenzentwicklung im Rahmen der akademischen Qualifizierung, nach hochschulgebundenen Personalentwicklungsstrategien und nach einem pluralen Markt für hochschuldidaktische Weiterbildungsangebote. Die Veranstaltung richtet sich an hochschuldidaktische Einrichtungen und für hochschuldidaktische Fragen verantwortliche Personen an (Schweizer) Hochschulen. Weitere interessierte Personen sind uns ebenfalls herzlich willkommen!


Das Programm
Inputs aus Deutschland von Astrid Werner (Leiterin Geschäftsstelle Hochschuldidaktik Zentrum Universitäten Baden-Württemberg), Claudia Bade (Leiterin Geschäftsstelle Hochschuldidaktisches Zentrum Sachsen) und Hendrik van Ouden (Mitglied AKKO der dghd) Statements und Diskussionsbeiträge aus der Schweiz (u.a. von Nicolas Perrin (HEP Lausanne), Thomas Tribelhorn (Universität Bern), Franziska Zellweger und Tobias Zimmermann (PHZH) sowie von weiteren Personen aus hochschuldidaktischen Einrichtungen)


Eine Veranstaltung der Arbeitsgruppe Hochschuldidaktik der Kammer Pädagogische Hochschulen/swissuniversities, organisiert von Gallus Grossrieder (EHB), Falk Scheidig (PH FHNW) und Peter Tremp (PH Luzern).

Extended until 5 July, 2021: Call for Papers Journal for Higher Education Development (zfhe.at)

Dear SFDN colleagues

Related to the 2021 SFDN conference at the University of St.Gallen (HSG), we are currently inviting authors for an English-language special issue of the Journal for Higher Education Development (Zeitschrift für Hochschulentwicklung) on research and reflections on the recent (COVID-19-related) experiences and transfer to the new-normal in higher-education teaching and learning.

The extended deadline for contributing is 5 July, 2021. We also welcome German-speaking contributions for this issue.

Please find all information about the call for papers here: https://zfhe.at/index.php/zfhe/announcement/view/88  

Call for Chapter Proposals

Call for Chapter Proposals

            The e-book editors of the Society for the Teaching of Psychology (APA, Division 2) have commissioned the preparation of a book titled “In their own words: What scholars want you to know about why and how to apply the science of learning in your academic setting (Editors: Catherine Overson, Christopher Hakala, Lauren Kordonowy, & Victor Benassi). The editors invite potential authors to submit proposals for chapters to appear in a section of the book titled “Putting the Science of Learning into Practice.” From the submitted proposals, a limited number of authors will be invited to prepare a chapter for submission. The purpose of these chapters is to provide teachers and others who work to promote student learning with examples of applications of science of learning in real academic settings. The target audience for the book will be:

  1. college and university teachers in any field or discipline and at any type of institution
  2. secondary school teachers
  3. staff in teaching and learning centers, instructional design centers, learning assistance centers, and student support
  4. other colleagues who work with students to promote students’ academic success.

After proposals have been reviewed by the book editors, authors of accepted proposals will be notified and provided with detailed instructions on how to prepare and submit their chapters. The chapters will follow a similar format to that used in the 2014 STP e-book on Applying the Science of Learning in Education section titled “Putting the Science of Learning into Practice” (Benassi, Overson, & Hakala, Eds.). The proposal submission due date is May 1, 2021.

Click here for more information about the book and proposal submission

(https://www.unh.edu/cetl/chapter-proposal-submission-information-and-link).

Send inquires to Catherine Overson at catherine.overson@unh.edu

Post Doc position in higher-education development at University of St.Gallen (HSG)

The Institute of Business Education and Educational Management at the University of St.Gallen is looking for candidates for a PostDoc position (75 % FTE, 6 years) in Educational Development at the Competence Center for Educational Development And Research in Higher Education (CEDAR).

Please find an English and German versions of the job offer here and please forward this offer to colleagues who might be interested.