Job vacancy @ ETH Zurich: Specialist in Faculty Development (80 – 100%)

The ETH Zurich unit Educational Development and Technology (Lehrentwicklung und -technologie – LET), which reports to the ETH Rector, provides support to ETH faculty in their teaching activities. It offers high-quality courses, coaching and guidance for lecturers, and fosters pedagogical innovation and the deployment of digital technology in university teaching.

 

From January 2016 or by arrangement this unit is seeking a

Specialist in Faculty Development (80 – 100%)

 

The successful candidate will work within the Curriculum and Faculty Development group. On the basis of his/her comprehensive (preferably university-level) teaching experience he or she will conduct continuing education events, workshops and classroom observations independently and as part of the team. Together with the team he or she will develop new course programmes and modules for the unit’s continuing education activities, and help to set up a database of pedagogical materials and instruments for ETH Zurich faculty.

 

The successful candidate holds a Master’s degree or doctorate and (ideally) a teaching qualification. His/her active engagement with issues of university teaching is founded upon personal teaching experience. He or she is familiar with fundamental university teaching concepts and current themes. His/her conceptual skills and methodological range will contribute to the shaping of the Curriculum and Faculty Development group. The successful candidate is poised and a good communicator, can express him- or herself well in both German and English, and is able to network rapidly with important contacts within and outside of ETH Zurich.

 

For further information please contact:
Dr. Benno Volk, Head of Curriculum and Faculty Development.
Phone: +41 44 632 87 36.

 

Applications with cover letter, cv, diplomas and work certificates should be sent online by 11 September 2015 via:

https://pub.refline.ch/845721/4080/++publications++/1/index.html

 

The latest issue of IJAD is now online

The latest issue of ICED’s International Journal for Academic Development is now available online: http://www.tandfonline.com/toc/rija20/current.

Happy reading!

 

CONTENTS

Volume 20      Number 3      September 2015

 

 

Editorial

Precarious but connected: the roles and identities of academic developers

Kathryn A. Sutherland

 

Articles

Blogging as community of practice: lessons for academic development?

Cally Guerin, Susan Carter and Claire Aitchison

 

Widening our evaluative lenses of formal, facilitated, and spontaneous academic development

Carolyn Hoessler, Lorraine Godden and Brian Hoessler

 

Social network perspectives reveal strength of academic developers as weak ties

Kelly Matthews, Andrea Crampton, Matthew Hill, Elizabeth Johnson, Manjula Sharma, and Cristina Varsavsky

 

Pedagogically aware academics’ conceptions of change agency in the fields of science and technology

Maria Clavert, Erika Löfström and Anne Nevgi

 

Knowing me, knowing you: UK and Japanese academic developer identities at two research-intensive institutions

Deesha Chadha and Hiroaki Sato

 

The chameleon on a tartan rug: adaptations of three academic developers’ professional identities

Barbara Kensington-Miller, Joanna Renc-Roe and Susan Morón-García

 

Reflections on practice

Triple nexus: improving STEM teaching through a research-public engagement-teaching nexus

Elizabeth Stevenson and Jan McArthur

 

Understanding the varying investments in researcher and teacher development and enhancement: implications for academic developers

Petia Petrova and Marios Hadjianastasis

Stellenangebot, Zentrum für Hochschuldidaktik der Universität Freiburg (20%)

Stellenangebot

Das Zentrum für Hochschuldidaktik der Universität Freiburg (Prof. Bernadette Charlier) sucht per 1. September 2015 eine/n Mitarbeiter/in (Stelle als Lektor/in 20%) für ein Jahr (verlängerbar).

Diese Person wird die Betreuung der Abschlussarbeiten in Hochschuldidaktik (Did@cTIC-Ausbildung) auf Deutsch übernehmen. Diese Aufgabe besteht hauptsächlich darin, die Arbeiten zu lesen und Rückmeldungen für die Teilnehmenden zu verfassen. Die Person wird auch an einem Forschungsprojekt des Zentrums für Hochschuldidaktik mitarbeiten. Er/Sie wird insbesondere Forschungsinterviews auf Deutsch (und eventuell auf Französisch) durchführen und deren Ergebnisse mit quantitativen und qualitativen Methoden analysieren.

Der/Die Kandidat/in besitzt einen Master oder ein Doktorat in Erziehungswissenschaften. Er/Sie kann perfekt Deutsch (mündlich und schriftlich) und gut Französisch. Er/Sie hat Erfahrung in der Forschung sowie in der Lehre, idealerweise auf  Hochschulstufe.

Schicken Sie Ihr Motivationsschreiben mit Lebenslauf bis am 25. Juni 2015 per E-Mail an bernadette.charlier@unifr.ch.

Weitere Informationen: Prof. Bernadette Charlier, bernadette.charlier@unifr.ch, 026/300.75.50

—————————-

Mise au concours

Le Centre de Didactique Universitaire de l’Université de Fribourg (Prof. Bernadette Charlier) recherche, à partir du 1er septembre 2015, un/e collaborateur/trice (poste de lecteur/trice à 20%) pour une durée d’une année renouvelable.

Cette personne sera chargée de l’accompagnement des travaux de fin d’étude en didactique universitaire (formation Did@cTIC) en langue allemande. Cette tâche consistera principalement en la lecture des travaux et en la rédaction de feedbacks à l’intention des participant-e-s. La personne participera également à un projet de recherche du Centre de Didactique Universitaire. Il/Elle aura essentiellement pour tâche de mener des entretiens de recherche en allemand (et éventuellement en français) et d’en analyser les résultats selon des méthodes quantitatives et qualitatives.

La personne choisie sera au bénéfice d’un master ou d’un doctorat en Sciences de l’Education. Elle aura une excellente maîtrise de la langue allemande (orale et écrite) et une bonne maîtrise du français. Elle aura une expérience de recherche et d’enseignement, de préférence au niveau de l’enseignement supérieur.

Les lettres de candidatures accompagnées d’un CV sont attendues pour le 25 juin 2015 au plus tard par courriel à  bernadette.charlier@unifr.ch.

Informations complémentaires : Prof. Bernadette Charlier, bernadette.charlier@unifr.ch, 026/300.75.50

Sharing a resource from New Zealand

Hi fellow SFDN members!

I just wanted to share this with you. It is a website from Aotearoa New Zealand. https://akoaotearoa.ac.nz/

It is a place for educators to share resources and research. It is government funded so it is very comprehensive and covers many topics that many of you might be interested in. You can browse by topic, academic subject or search.

Happy browsing!

Karin

IJAD: New Call for Proposals

The International Journal for Academic Development (IJAD) has published a call for proposals for a special issue in early 2017 entitled:

Quality learning and teaching with sessional/adjunct/casual teachers: Systematising good practice for academic development

Please find details here: IJAD call

 

IJAD

 

Call for Papers Jahrbuch für Allg. Didaktik: Fokus 2016 Allgemeine Didaktik und Hochschule

Redaktionsteam: Gabi Reinmann, Michaela Gläser-Zikuda & Manuela Keller-Schneider

Die Geschichte der Hochschuldidaktik ist eng mit der Geschichte der Universität, dem Stellenwert

von Bildung, speziell von Bildung durch Wissenschaft, und ihrem Verhältnis zur Ausbildung

für akademische Berufe verwoben, ebenso mit dem Umbau und der Demokratisierung der Gesellschaft

und der Hochschulpolitik. Dieser Umstand hat es der Hochschuldidaktik bis heute

schwer gemacht, ein eigenes wissenschaftliches Selbstverständnis zu finden, mit dem sie ihren

Gegenstand und ihre Methoden aus genuin didaktischen Fragen heraus bestimmt, aber auch zu

eigenen Theorien gelangt. Eine historische Betrachtung der Hochschuldidaktik offenbart wiederholende

Pendelbewegungen in unterschiedlichen Zeitabständen, was ihr Selbstverständnis und

ihre wissenschaftliche Positionierung betrifft. Hochschuldidaktik wird heute sowohl zur (empirischen)

Bildungsforschung als auch zur Hochschulforschung und Wissenschaftsforschung gezählt.

Den Gegenstand der Hochschuldidaktik bilden Ziele, Inhalte, Methoden und Medien universitären

Lehrens und Lernens, deren Voraussetzungen und institutionelle Rahmungen sowie die reflektierte

und professionelle Gestaltung von Hochschullehre unter dem Anspruch von Bildung

durch Wissenschaft.

Digitale Medien und deren Möglichkeiten der Wissensvermittlung, der Erkenntniserarbeitung und

des wissenschaftlichen Diskurses haben viele mediendidaktische Projekte und Studien hervorgerbacht,

die nur langsam Anschluss an die hochschuldidaktische Forschung finden. Vor dem Hintergrund

der deutlichen Parallelen zur Allgemeinen Didaktik ist zudem erstaunlich, wie wenig

das Potenzial der Allgemeinen Didaktik für die Hochschule genutzt wird, und zwar gleichermaßen

für die theoretische Reflexion, die empirische Forschung sowie zur Entwicklung von Konzepten

für die Hochschule. Es stellt sich aber auch die Frage, ob und wie die Allgemeine Didaktik

von Entwicklungen in der Hochschuldidaktik profitieren könnte.

Das Themenheft greift dieses Defizit auf und sucht nach Beiträgen, die sich theoretisch, empirisch

und/oder konzeptionell mit der Beziehung zwischen Allgemeiner Didaktik und Hochschuldidaktik

beschäftigen.

Der Umfang der Beiträge sollte bei max. 35.000 Zeichen liegen.

Frist für die Einreichung von Beiträgen ist der 31.01.2016.

 

Mehr Infos hier: http://www.erziehungswissenschaft.uni-tuebingen.de/abteilungen/schulpaedagogik/jahrbuch-fuer-allgemeine-didaktik.html

SIG University Teaching Education meeting

Dear SFDN members,

The next Thursday 09.04.15 the enthusiastic SIG-UTE team will meet in the ZHAW (Winterthur) to discuss ways to continue building our internal projects and group activities.

We will be happy to receive any new interested member that would like to participate in our discussions or contribute with new ideas and projects.

If you are interested in to participate or get any information about the SIG-UTE please contact: Vania Guerra (guer@zhaw.ch)

 

 

 

3rd Meeting SIG Curriculum Development

On the third meeting of the SIG “Curriculum Development” (23/03/2015) the following topics were discussed

  • Concepts for curriculum development
  • Practices of curriculum development
  • Existing guidelines

Please refer to the SIG page for documentation: http://www.sfdn.ch/?p=760

Activities:
The next meeting will take on 9th June 2015, 9am. Please fill in the Doodle till 2nd april 2015.

Please register here: http://doodle.com/kh7a2dqztpn45h8n

 

ICED Continental Symposium: “Evidence-based Educational Development”, June 14 & 15, Victoria, British Columbia

Presidents and Educational leaders from 24 countries around the world will participate in an outstanding collaboration of workshops, panels and open conversations. This continental symposium will dive into a range of evidence-based practices across disciplines and professional practice and push the boundaries of development by sharing very diverse perspectives. Engage with these leaders as they unpack and reveal national approaches that generate evidence worth sharing in a variety of contexts.

 

Please find details here: http://miietl.mcmaster.ca/site/iced-2015/

 

iced-symposium-2015

SFDN-Workshop on Academic Writing: Strategies for Inspiring Faculty and Yourself

What evidence-based strategies can academic developers use to inspire faculty to write more confidently, prolifically, and with greater pleasure?

Workshop with Helen Sword (University of Auckland)

Wed, 13 May 2015, 9.30 a.m. – 4 p.m.

University of Berne, UniS Schanzeneckstrasse 1

Details can be found here: SFDNworkshop_AcademicWriting_13May2015.

Please register here: https://unilu.doodle.com/ig3488iatqnz6ukd.

 

Looking forward to seeing you in Berne on May 13!

 

Avatar Benno Volk Avatar Ariane